fredag 1 februari 2013

Jaktkritik

Jag läser i DN (31/1) att Jägareförbundet, glädjande nog, minskat sitt medlemsantal med 16 000 sedan 2007. I dag är de knappt 180 000 personer. I artikeln framgår också att Jägareförbundet också räknar in barn som har anslutits som familjemedlemmar. Hur många de är av de ca 18 000 ungdomar, dom registrerat i medlemsantalet framgår inte. Jägareförbundet menar att de fått 8000 nya ungdomar sedan 2007 men hur många som är barn står det heller inget om.
Kvinnorna blir fler och av de 15 000 som är medlemmar har 3 000 tillkommit de senaste fem åren.
Varför är det så roligt att döda djur så att även kvinnor anser sig behöva jaga?

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna.

1 kommentar:

  1. Hej
    Har inte med detta inläggg att göra egentligen, men visst är det märkligt med människor som finner nöje i att döda djur. Jag ville bara säga att på Kunskapskanalen fick jag till min förvåning just nu se att det är ett program om vilka jakthundar som ska användas till olika jaktformer tror jag.. Är inte detta ganska vinklat? Svt ska ju vara oberoende. Och om jag har förstått rätt så är Sverige ett undantagsland vad det gäller att jaga med hund. Antar att andra länder anser att det faktiskt är djurplågeri med löshundsjakt. Det tycker i alla fall jag att det är. Varför omfattas inte vilda djur av djurskyddslagen kan man undra?

    SvaraRadera