söndag 11 januari 2015

Jaktkritik

Jag är inte psykolog och har aldrig försökt sätta mig in i dylika frågeställningar men jag har alltid undrat hur jägare tänker då de utan nödvändighet dödar djur. Det är en våldshandling som måste ha förvärvats. Många jägare, kanske de flesta har redan från barnsben fått följa med i jakten, och förmodar jag, tagit det för givet att de vuxna gör rätt. Tycker de vuxna att det är helt rätt att döda djur så får väl barnen även den inställningen och funderar kanske aldrig att det kan vara fel.
Jag har ,mig veterligt, aldrig haft någon jägare i släkten och skulle aldrig vilja döda ett djur för nöjes skull. Jakten har ju ingen nödvändighet i dag då ingen behöver köttet för sin försörjning. Jakten är bara en hobby och just nöje.
Varför jag blev intresserad av denna fråga; varför jagar en del personer utan att tänka på att de dödar levande varelser har lika rätt all leva som vi. Ofta innebär också jakten ett stort lidande för djuren då de skadskjuts och stressas av hundar och fällor.
I DN i dag (11/1-15) står det om två mycket skickliga matematiker bl a om svensken Arne Beurling. Han karaktäriseras som "älskade jakt, hade ett häftigt humör, drack ofta för mycket och råkade i slagsmål även med kolleger". I samband med en skilsmässa och tvist om vårdnaden av barnen berättade hustrun om att hon blivit slagen och illa behandlad av mannen.
Sveriges jägarkår består av ca 300 000 personer och i alla grupper av människor finns rötägg. Men ibland har jag undrat om inte jakten gör människor avtrubbade och de förlorar eller saknar ett lugnt sinnelag. Jag har sett och hört jägare i våldsamma protester framför allt i samband med rovdjursdiskussioner. Personer med andra åsikter blir  skrämda av de hätska utfallen.
Det skulle vara intressant att veta om det är fler jägare med Beurlings temperament än hos en icke-jagande grupp. Det finns ju jägare som tar avstånd från jakt och det vore också intressant att vet varför.

Läs vår hemsida: www.jaktrkitikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik -essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar