lördag 31 januari 2015

Jaktkritik

Jag fick i dag (30/1-15) med rubriken ”Vår Svenska Skog” utgiven av European Media Partner som jag inte har en aning om vad de står för eller varför de ger ut denna bilaga.
I bilagan finns en intervju med Jan Guillou  (naturligtvis). Jag hade trott att han skulle berätta om sina äventyr i de svenska skogarna men hans berättelse handlade om sina jakter i Sydafrika, Tanzania och Sibirien. 
JG började dock med att berätta om sina första år som som fågelskådare och naturmupp. ”Jag var …. faktiskt jaktmotståndare fram till lie över 30”. Sen träffade han Leif GW Persson och började jaga.  Men ”mitt första försök misslyckades eftersom jag skadesköt ett djur, med en fruktansvärd och ångestfylld natt med eftersökning genom träsk”. Men detta ville han ”kompensera” och så kom han igång med jakten.

Utan att vara psykolog så tror jag att JG:s behov att vara bäst, hävda sig och att inte vara svag (som många även tidigare uppfattar honom). Den känsloyttring som JG visade efter den första skarpskjutningen har säkert försvunnit. JG har med all säkerhet skadeskjutet andra djur men alla blir avtrubbade av att se djur lida många gånger. Jag tror att detta gäller alla jägare och inte bara JG. Tyvärr.
JG får också tillfälle att ondgöra sig över ”problemet att lodjur utplånat nästan allt småvilt”. Se mina två föregående bloggar där jag diskuterar detta jägarnas mantra.
Det enda som jag kan glädjas åt är att JG  börjar känna sig lite gammal och verkar dra ner på sina jaktresor. Kanske jag kan hoppas att JG lägger av med jakten helt.


Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken ”Jaktkritik- essäer och bloggar om jaktens avarter”. Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar