måndag 30 mars 2020

Jaktkritik

Jag vill naturligtvis att denkommer ut till så många som möjligt för att jaktens existens ska debatteras.  Nu tror jag inte att boken ska läsas av jägare som i allmänhet har en positiv syn på sin hobby och därför omöjliga att påverka utan till de alla som har ingen eller dålig uppfattning om vad jakt innebär för de vilda djuren.
Men det finns ett antal personer som direkt har möjlighet att påverka jaktens utformning och ställning i Sverige och det är de politiker som sitter i Miljö och jordbruksutskottet i riksdagen. Därför jag jag skickat min bok till dem för att de ska få en kanske annorlunda insikt om vad jakten innebär för de vilda djuren. Följande brev skickade jag tillsammans med boken. Jag kan inte lita på att ledamöterna kommer att läsa boken av olika anledningar och därför gjorde en mycket kort sammanfattning av de viktigaste slutsatser som boken innehåller. Här är brevet:

Hej
Du är ledamot i MJU och har bl a till uppgift att föreslå förordningar och lagar för det viktiga områden som berör jakt, djurskydd och biologisk mångfald.
Den här boken som jag nu skänker till dig berör dessa områden och ger dig förhoppningsvis en större förståelse för hur jakten negativt påverkar de nämnda områdena.
Som en sammanfattning av boken skulle jag vilja nämna:

Jakt är omoralisk. Jakten dödar ca 1 miljon djur enbart för att en liten dal av Sveriges befolkning har det som hobby och har ett nöje av att döda dessa djur. Ingen tvingas ut i skogen för att döda djur. Jakten skadeskjuter 100 000-tals djur varje år som medför stort lidande för djuren. Inget slakteri skulle få vara verksamt om de skadade eller sårade 100 000-tals djur innan de dödades. Mer än 300 000 djur (ca 1/3 av de som dödas) dödas enbart för att jägarna inte vill ha dessa djur i sina marker. Jägarna menar att dessa djur inskränker på deras rättighet att döda andra djur. Detta trots att inga vetenskapliga undersökningar har visat på detta.
Jakten är obiologisk. Jakten dödar djur slumpmässigt till skillnad till ett naturligt utval. Den slumpmässiga jakten innebär en sämre genetik och demografisk status för djurpopulationerna. Som ett gott exempel kan älgpopulationen nämnas där både köns -och åldersfördelningen är onaturlig.
Jakt eliminerar upplevelser för oss som är djur- och naturvänner. Vi, som är mångdubbelt fler än jägarna,  förloras 1 000 000 tillfällen varje år att se djur i vår natur. Jägarna äger inte djuren. De vilda djuren tillhör oss all. 

Har du frågor eller andra kommentarer så ser jag gärna att du återkommer till mig


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar