lördag 5 september 2020

Jaktkritik

För er som inte läser Vår Fågelvärld (Sveriges ornitologiska förenings tidskrift) så finns det en utmärkt artikel av Sören Lindén som handlar om den förskräckande storskarvsjakt som Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat om ska ske de kommande åren. Enligt länsstyrelsen ska denna slakt av 10 000-tals skorskarvar föra med sig att abborrarna i skärgården ska bli fler.

Jag vet inte om beslutet om den enorma skyddsjakten kan stoppas men jag tycker att den ska diskuteras kanske genom att dra in EU då ju storskarven är en skyddsvärd art som bl här en flyttande fågel.

Östersjön har ju en mängd problem med övergödning, ändrade saltvattenskoncentrationer och oklara dödsorsaker på både ejder och trutar.

Dessutom är det nu mycket diskussion om det storskaliga strömmingsfiske som sker i haver och där trålare tar upp 1000-tals ton enbart för fiskmjölstillverkning. Kustfiskarna klagar på minskande fångster. Fiskekologer anser att lekplatser försvinner genom igenväxxtning av vikar och byggde av marinor mm. Spiggen tar över i stor omfattning som gör att andra fiskars rom äts upp. Det kanske finns andra problem som jag inte hört talas om. Men jag vet att ett enkelt orsak-verkan förhållande aldrig finns. Därför är det idiotiskt att ge sig på en art och tro sig klara "problemet". 

Skulle inte StOF (Stockholms ornitologiska förening) kunna försöka få tag i ekologer på  olika institutioner och ordna ett seminarium eller liknande och bjuda in DN, SvD, Expressen och Aftonbladet och få upp  denna fråga till debatt?

Jag tycker att Länsstyrelsen har mycket liten kunskap och enbart fastnat på skarven. Ett större grepp om eventuell minskning av abborre borde startas.

Jag brukar alltid hävda att djurens överlevnad och häckningsframgång enbart har med deras möjligheter till föda. De tycks som om Östersjön var ett mycket produktivt hav då både säl och storskarv ökar (?).

Det finns litteraturgenomgångar som utgetts av Naturvårdsverket som visar att jakt inte löser problemet med t ex kråkor och trutar utan enbart en minskning av föda för dessa arter framför allt på vintern.

Jag tror att detta gäller även för skorskarv.

Hoppas att StOF kan göra något i denna fråga.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar