fredag 4 februari 2022

Jaktkritik

För några dagar sedan publicerade jag en enkät om svenskars syn på jakt på rovdjur från Natursidan.se.

Det finns andra mer generella undersökningar om svenskars inställning till jakt öve huvudtaget. Den första som jag känner till gjordes i början av 1980-talet och publicerades i SOU 1983:21 ”Vilt och Jakt”. Under rubriken Inställning till jakt får man följande svar:

Jag är positiv till jakt    18%

Jag accepterar jakt        54%

Jag är tveksam till jakt    18%

Jag är negativ till jakt        10%

Då jag idag anser att både älg och vildsvin måste jagas då rovdjuren är för få för att kunna hålla dessa arter på en rimlig nivå så att de inte orsaka allvarliga skador på skog och mark och bedrar tilltrafikolyckorn så skulle jag ha svårt att välja i de ovanstående kategorierna.

I en annan undersökning gjord på SLU i Umeå 2012 så fick man följande svar då man frågade:


Accepterar du jakt enbart för spännings skull, så svarar 62% nej

Accepterar du jakt enbart för spänning och nöje skull som grymt mot djuren, så svarar 61% ja

"Som man ropar får man svar” är känt och här är ett exempel igen på det uttrycket  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar