onsdag 16 augusti 2023

Jaktkritik

 Jag hörde just på radio att nu sätter bockjakten igång. Pyrrsjakt kallas den också denna rådjurssjakt ibland. Det här är en jakt som jag kan förlika mig med. Jakten ska utföras på så sätt att jägaren smyger sig på en hane (hornbärande bock heter det visst på jägarspråk) och skjuter bocken med en kula. Det är alltså kulvapen man måste ha för denna jakt och det är detta som jag tror är en bättre jakt än den med hagel. För det första ska alltså jägaren komma villebrådet nära och sedan skjuta det med en kula som jag tror mer sällan skadeskjuter det jagade djuret. Jag tycker inte att jakt ska få förekomma men ska den ske så ska döden vara omedelbar. Därför tror jag att denna jakt är acceptabel.

Men varför tog man upp denna jakt i radio? Jo, därför att markägare (=jakträttsinnehavare) sålde sin jakt för mellan 5000 - 7000 kr per dag till framför allt danska jägare som kommer i tusental. Detta retar jaktvårydskonsulenter (jägare anställda av Jägareförbundet) som ondgjorde sig för att ”det lokala stammen utarmades”. Jag tolkar det som en oginhet med att det kommer danskar och jagar så att de svenska jägarna får fårre rådjur att döda. Att sälja jakten blir mer och mer populärt. Det gäller framför allt vildsvins - och älgjakten som lockar förmögna utländaka jägare till Sverige. Markägaren tjänar bra med pengar i stallet för att jaga själv (eller jaga mer sällan) eller sälja jakten till svenskar som har egna marker eller är med i jaktlag. 

Det ska också framhållas att många jagare vill ha stora stammar med rådjur eftersom rävar är en illa sedd art som man alltid försöker ha i låga nummerärer av i sina marker. Rådjurspopulationerna borde regleras biologiskt genom att förbjuda räv - lodjursjakt. Men se det vill inga jägare.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar