onsdag 9 augusti 2023

Jaktkritik

Jag roar mig med att försöka hitta en metod att beräkna antalet fåglar som dödas av katter, kollision med fönster och jakt. Vid dessa tre aktiviteter anser jag att så gott som alla döda fåglar tas tillvara eller i alla fall upptäcks och rapporteras till Rinmärkningscentralen på Riksmuseet om fågeln är ringmärkt.

Jag ska inte försöka beskriva hur jag tänker eller försöker beräkna antalet döda fåglar i de här olika situationerna. Men i mitt arbete så tar jag reda på hur många fåglar som ringmärkts, hur många som konner in till RC där rapportören angivit, Tagen av katt, Flugit mot fönster eller Skjuten och på grundval av dessa uppgifter försöker beräkna ett totalt antal alltså inte bara de ringmärkta utan alla fåglar som har dött genom dessa angivna orsaker.

Alltnog, vid dessa studier så har jag fått reda på att drygt 60 000 kajor skjuts varje år i Sverge. Jag undra nu varför? Arten kaja är visserligen ingen ovanlig fågel. Kajor finns i alla våra städer där den livnär sig på allehanda tappade och slängda matvaror; chokladbitar, korvbröd, glasstrutar eller vad det kan vara. Detta renhållningsarbete ska vi nog vara tacksamma för då det säkert minskar råttornas antalsökning. Råttor är mer besvärliga då de kan sprida sjukdomar och förstöra andra strukturer, tex plastledningar. Kajornas huvudsakliga föda kommer nog oftast från städernas omkringliggande åkrar och ruderatmark. Där gör säker kajorna nytta genom att äta insekter, larver och maskar. Så varför dödas så många kajor? Jag förstår det inte. Visserligen har jag hört att kajor väsnas och att om staden har bilparkeringar under träd så kommer det bajs på bilarnas tak. Usch så hemskt! Något annat besvär har jag aldrig hört talas om. Vet du?

Så varför skjuts så många kajor? Är det bara för att få skottillfällen som jägarna älskar? Eller kanske för att de år kråkfåglar som allmänt ogillas? Idiotiskt är det i iallafall. Konrad Lorenz nobelpristagare studerade kajors beteende under många år och fann att de hade en förvånansvärd intelligens och att de levde i livslånga parförhållanden. Sådana djur bör väl dyrkas, hedras och skyddas. Förbjud jakten på kajor. Jakten har ingen effekt på det som jägarna anser att de förhindrar med sin jakt. Jakten innebär bara lidande för kajorna med förlorade partner och skadeskjutningar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar