söndag 3 september 2023

Jaktkritik

 Jag har ofta svårt att förstå mig påden svenska rättssystemet. Det kan ju aldrig vara bra när en medborgare   inte är överens med vad lagstiftarna skriver. Men jag tror att det beror på att lagstiftarna (riksdagsledamöter) har en betydligt konservativ syn på världen än vad jag har. Jag måste naturligtvis finna mig i detta men jag trivs inte i landet. 

Nu gäller det en utredning som ska ge poliktikerna råd om hur samernas rätt till att använda marken i renbetesområderna. Utredningen har så svårt att komma överens om skrivningen så de har beslutat att de först 2025 ska bli färdiga med utredningen då de anser att mycket måste utredas än vad som är kort redan. Detta trots att HD redan fastställt att samerna har nyttjanderätten att bestämma om jakt och fiske på samebyns marker (målet som Gilias sameby drev och fick rätt för ett par år sedan).

Jag tycker att detta är en mycket klar och oantastlig dom. Den kan omöjligen inte bara gälla Gilias samebys marker utan alla samebyars marker. Bara för att en mängd jägare protesterar blir inte samebyarnas rätt mindre eller kan sättas i tvivel. Domen är tydlig.

Jag tror inte att jakten blir mindre om samebyarna får makten över vilka och hur många som för köpa jakträttigheter på markerna. Men det ger samebyarna möjligheter till större inkomster och på så sätt kunna leva vidare i en tid då klimatförändringarna kommer att göra renskötseln än mer olönsam med sämre bete och i stället nödutfodring bl a. Jägarna är blodtörstiga sällar som aldrig får nog av att döda levande varelser och kunna glädjas åt att ha fått döda så många djur som möjligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar