tisdag 12 mars 2013

Jaktkritik

Jag hörde just på radions OBS (12/3), som har en serie om maten vi äter, två inlägg om hallal- och kosherslakt.
Hallalslakten ökar i Frankrike men inte beroende på religiösa orsakar utan på grund av att den är billigare för slakterierna. Jag är okunnig på vilket sätt de både slaktsätten skiljer sig åt men jag har för mig att djuret dödas genom att man i båda fallen skär halsen av djuren och låter dem förblöda. Slakten är inte tillåten i Sverige utan att djuren bedövas först vilket renläriga inte accepterar.
Alltnog det intressanta var att en rabbin berättade att jakt inte är tillåten för judar då jakten innebar skadskjutningar som kan göra att djuren lider i många timmar innan det dödande skottet kan ges. Skadskjutningar kan ju också medför att djuret kommer undan men inte överlever på sikt på grund av sina skador. Rabbinen menade att den judiska traditionen var mycket inriktad på att djuren inte ska lida och det fanns flera bestämmelser i Talmud som reglerade slakt.
För många år sedan hörde jag en historia, som jag naturligtvis inte vet om den är sann, om att det i Israel finns en hjortart vars population, liksom våra älgar måste begränsas genom jakt. Men eftersom judar inte får jaga så utfördes denna decimering av araber. Men då araberna äter hallalkött så sköts hjortarna i benen varefter skytten rusade fram och skar av halsen på hjorten så att den förblödde. Knappast det minst skonsamma sättet att jaga. Kanske judarna som inte vill att djuren lider skulle sälja jakten till de kristna.

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

  

1 kommentar:

  1. Intressant!

    Det med den judiska synen på jakt har jag helt missat.

    Vore intressant att veta mer om historien du hört. Mest som kuriosa, men ändå. Vad jag förstått har halalslaktens bakgrund också att göra med att minska lidandet. (Då kanske det var så men inte nu...)

    Det är ju väldig dubbelmoral förstås att leja andra att jaga och döda för att man själv inte kan med det. Men det är faktiskt exakt det som sker i den köttätande västvärlden. Många skulle säkert sluta äta kött om de för att göra det tvingades utföra arbetet i slakterierna.

    Trevlig blogg! Ska kolla runt mer!

    :-)
    /chris

    SvaraRadera