måndag 13 maj 2013

Jaktkritik

Jag får sällan några kommentarer till det jag bloggar om men när jag får några brukar jag publicera dem. Med undantag av kommentarer från jägare som enbart spyr ut sin ilska och talar om hur dum och okunnig jag är. Det är alltid anonyma. Alltnog i den senaste bloggen fick jag en kommentar av en jägare som visar på hur okunniga jägarna är och därför publicerade jag den.
Jägaren påstår att deras jakt på rovdjur gör att det blir större artrikedom och bättre biologisk mångfald. Men resonemanget visar på enfald.
Det är bara att studera djurlivet i nationalparker, där jakt inte sker, både här i Sverige och utomlands. Åk t ex till Sarek och se på nära håll de fantastiska älgarna som finns där. Garanterat oskygga och fullvuxna!  Alla har nog sett de otaliga filmerna från någon av Afrikas många nationalparker för att inse att där rovdjur och deras bytesdjur lever sida vid sida är mångfalden som störst.
Jägarna talar ofta om att de endast tar "räntan" eller överskottet av djurstammarna. Detta är naturligtvis nonsens. Varför skulle rovdjuren och de jaktbara djuren skilja sig i detta avseende? Det skulle ju vara meningslöst att jaga rovdjur om bara "överskottet" dödades. Så är naturligtvis inte fallet. Jakt är slumpmässig och dödar djur som skulle ha överlevt och fortplantat sig. Rovdjuren dödar framför allt unga, gamla och sjuka (skadade) djur. Detta leder till friskare stammar och mer livskraftiga stammar. Vår älgstam skulle vara i en mycket bättre status om rovdjur (varg och björn) skulle få reglera stammen. I dag är det tre kor på en tjur och tjurarna hinner aldrig att betäcka korna och att bli gamla (tillskillnad från de i Sarek). Ett annat exempel är att det tog många år innan duvhöken fridlystes i Sverige beroende på jägarnas motstånd. Jag undrar hur många jägare som kan påstå att skogshönsen blivit färre på grund av att duvhöken nu inte för dödas. Dödandet av tjäder och orre har i alla fall inte minskat. Den minskning som flera ornitologer ser beror både på jakten och biotopförändringar som sker i skogsvården och inte beroende på att duvhöken blivit fredad.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

3 kommentarer:

  1. Anledningen till att det finns mer skogsfågel är att vi jägare håller beståndet av räv, mård ,grävling mm på en lagom nivå. Så enkelt är det. Det är mångfald. För mycket rovvilt eller klövvilt är inte bra. Balans måste hållas. Sedan att du inte vågar publicera kommentarer från jägare är fegt. Våga ta debatt!

    SvaraRadera
  2. Jag är av den gammalmodiga uppfattningen att naturen bäst bevarar sin egen balans. Det har den gjort i miljontals år och kommer att fortsätta med långt efter att människan lämnat sin tillfälliga plats i evolutionen på planeten Jorden.

    Räv, mård och grävling kommer aldrig att utrota sin egen föda, inte heller rubba någon ekologisk balans. Är det något som inte stämmer i naturen är det för att någon människa varit där och fingrat på ett eller annat sätt.

    SvaraRadera
  3. Så människan är inte en del av naturen? Är vi en avart? Snälla! Ge mig en förklaring. Förstår inte detta tankesätt.
    Jakt för mig är en livsstil. Att beskatta det vilda är naturligt.

    SvaraRadera