onsdag 1 maj 2013

Jaktkritik


Jag hörde just på radio att Jägareförbundet och WWF var upprörda över den nya förordningen som kom förra veckan och att fällor godkända inom EU och ESS- stater skulle vara godkända även i Sverige. Naturvårdsverket skulle alltså inte pröva och godkänna fällorna. 
Jag har skrivit om detta på min blogg för en tid sedan men då uppfattade jag det så att det gälde vildsvinsfällor. Så stod det i rubriken till det regeringsmeddelande som jag fick se. I meddelandet från regeringen står det att fällorna ska uppfylla svensk standard i djurskyddssynpunkt. Hur detta ska kunna uppfyllas framgår däremot inte. 
I radioinslaget framhöll Jägareförbundets representant att fällor som rävsaxar som tydlingen är godkända i Tyskland skulle kunna komma att användas i Sverige. "Sådarna vill vi inte ha" som förbundets talesman sa. Han verkar inte lita på att de jägare han representerar inte har samma självklara åsikt. Men argumantet mot dessa saxar (som är förbjudna i Sverige sedan decenier tillbaka) skulle kunna skada barn som är ute i skogen eftersom vi har en allemansrätt att beträda alla sorts marker. Jag anser att det skulle vara en minimal risk för att ett barn skulle kunna fastna i en sax men jägaren nämnde inte ett ord om de fruktasvärda skador som dessa saxar gör på de djur som kommer att fastna i saxarna. Det finns berättelse om djur som gnagt av sin tass för att komma loss ur en sax. Det vara ju av djurskyddsskäl som saxarna förbjöds för länge sedan.
Jan anser att det är en självklarhet att regeringen kommer med klara instuktioner om hur utländska fällor ska godkännas i Sverige så att vi inte får hit fällor som oseriösa jägare kan använda och som inte uppfyller rimliga etiska karv för användning. 
Icke godkända fällor får säljas och köpas men inte användas. Men hur ofta kommer man på fällor överhuvudtaget? Jag har under mina år i skogen sett tre fällor. Två var öppna (en lagligen märkt med namn och aderss, en utan märkning) och en kråkfälla med en kråka i. Fällan var helt laglig. Jag anser att fällor ska vara helt förbjudna. De tillför inte jakten den spänning, rekreation, naturupplevelse som jägarana eftersträvar. Fällorna är endast till för att eliminera så många konkurrenter som jägarna inte vill se i sina marker så enkelt och snabbt som möjligt. 
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikera 

3 kommentarer:

  1. Har ni tänkt på vad jägarna har gjort för det vilda! All viltvård som vi faktiskt bedriver för det vilda?
    Att ha fällfångst gagnar övrigt vilt så som fåglar, harar klövvilt mm.
    Jag kallar det för mångfald i skogen.
    Som det ser ut idag med alla rovdjur kommer denna mångfalld försvinna, men det skiter tydligtvis många i.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är skrämmande att läsa uttalanden från jägare som tyder på att de saknar grundläggande kunskaper i biologi. Ändå är det jägarna som bedriver lobbyverksamhet högt upp i maktens korridorer för att få sin vilja fram. Se nu på senaste vargjakten som man genom olika manövrar lyckades få igenom fast den senare stoppades av rätten för att den var olaglig. Jägarlobbyn har alldeles för mycket makt - och för lite kunskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bristande kunskaper i biologi! Snälla nån! Var är ni uppväxta någonstans? Är det någon som kan biologi är det just jägare. Den kunskap ni besitter i biologi har ni lärt er av Walt Disney.

      Radera