torsdag 23 maj 2013

Jaktkritik

Jag läser i annonsbladet här på orten om att taxklubben tillsammans med jägarna ska ordna jakthundsdressyr. Taxar vet jag används till grytjakt på grävling och räv och det är möjligt att taxarna används till även annan jakt men det vet jag inget om. Jag vet sedan gammalt att Kennelklubben har ett nära samarbete med Svenska Jägareförbundet men jag har alltid förundrat mig över den nära kopplingen.
Jag trodde att hundägare var djurvänner. Hur kan de tycka att det är rätt att andra vilda djur dödas och mycket ofta skadas och stressas vid jakten?

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

1 kommentar:

  1. Som hundägare har jag länge irriterat mig på Kennelklubbens ställningstagande för löshundsjakt och deras inblandning i rovdjursutredningen och annat. Tycker inte Kennelklubben skall arbeta med jaktfrågor över huvudtaget. Alla raser finns representerade inom klubben och jag anser att det är alldeles för stor tonvikt på jakt, jägare och deras intressen. De är kanske utsatta för stark påtryckning från dessa intressegrupper?

    SvaraRadera