lördag 17 augusti 2013

Jaktkritik


Jag hörde på radion att den s k bockjakten har inletts. Bockjakten innebär jakt på hanar av rådjur. Jag har aldrig ätit rådjur men jag antar att de som äter kött tycker att det är gott. Jakt som ger kött är oftast svår att vara kritisk mot. Men när jägare hävdar att de måste skjuta rådjur för att de annars skulle orsaka allvarliga trafikolyckor så är jag inte överens. Anser jägarna att de måste jaga rådjur för att minska antalet så vore det bättre att sluta att döda rävar. De 60 - 70 000 rävar som dödas varje år i Sverige skulle nog kunna klara av att decimera rådjursstammen till rimliga nivåer. Rådjursjakten är alltså inte nödvändig.
Rådjursjakten består av två olika jaktsätt. Bockjakten som oftas sker genom s k pyrsch-jakt innebär att jägaren ska smyga sig fram till bocken till ett så litet avstånd man vågar och sedan skjuta bocken med ett kulvapen. På mig låter denna jakt som den mest sympatiska. Ska djur dödas ska det ske med så liten skadskjutning och stress som möjligt. Tyvärr går inte all rådjursjakt till på samma sätt. Flera jägare jag har hört anser att jakten med hagel, som är den ammunision som används vid den höstliga jakten på rådjur, borde förbjudas. Många gånger skjuts det på alltför långt håll och spridningen av hagel orsakar icke dödande men otäcka skador som ger stort lidande. Varför inte rådjuren alltid jagas med kulvapen förstår jag inte. Jag antar att man måste vara närmare djuret för att vara säker på att träffa ett vitalt organ på djuret när man skjuter mid kula. Detta jaktsätt är naturligtvis svårare. Det är nog också därför att jägaren försöker skjuta rådjuret på för långt avstånd med hagelvapen. 
Min önskan är alltså att rådjursjakten upphör och att rävarna får ta hand om rådjurens populationsbegränsning.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar