onsdag 16 oktober 2013

Jaktkritik

Det har kommit några kommentarer till min blogg som jag måste besvara.
För det första om björnen som hittades i en baklucka i en bil. Jag är ingen journalist som kontrollerar det som skrivs i tidningar utan återger vad som står där. Journalisten som skriver är den som ska kontrollera det som han/hon skriver är sant.
Syftet var inte att misskreditera någon som ju inte ens kan på något sätt identifieras i det jag skrivit. Syftet var att ta upp den omfattande tjuvjakten. WWF har stora kampanjer om den illegala jakten på elefanter i Afrika men jag anser att man måste "sopa rent framför egen dörr" först innan man klandrar andra länder och människor.
Den jagande kvinnan vill inte att man kritiserar jakten. Jag tycker att hon borde reflektera över de avarter som finns inom jakten. Varför är det försvarligt att döda 350 000 djur som inte konsumeras bara för att jägarna inte vill ha dessa djur i markerna. Varför ska jägarna bestämma hur den Svenska faunan ska vara sammansatt? Varför ska 100 000 - tals djur få skadskjutas med stort lidande som följd bara för att jägarna ska få utöva sitt nöje att döda djur? Vi i Jaktkritikerna anser att djur som orsakar allvarlig skada ska få dödas t ex älg, vildsvin och enstaka individer av andra arter.
Som en kommentar till artikeln i Jaktdebatt nr 3 så vill jag nämna att djur som hittas måste lämnas till KFV (anläggningar för fåglar och vilt) som rehabiliterar dessa djur eller låter en veterinär undersöka djuret för bedömning. Man kan naturligtvis föda upp en fågelunge med stor möda men göra det i lönndom och släppa fågeln som fort som möjligt. Regeln att förbjuda att ha vild djur i fångenskap måste finns annars kommer vi att få alltför många oseriösa personer som har djur i bur.
Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna.
Läs gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar och jaktens avarter". Finns på hemsidan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar