lördag 5 oktober 2013

Jaktkritik

Jag läste för en tid sedan om en jägare som förlorat sin hund under en harjakt genom att en varg hade bitit ihjäl den och delvis ätit upp den.
Jag kan tänka mig att jägaren sörjde hunden och var den en bra jakthund förlorade han också något värdefullt ekonomiskt.
Men fler jakthundar dödas oavsiktligt av jägare vid jakt och många jakthundar omkommer då de körs över då de springer över vägar då de jagar något byte. Orsaken till dessa döda hundar är den vanliga löshundsjakten som finns i Sverige. Vill jägarna behålla sina hundar måste de sluta med löshundsjakten.
Då reportern frågar jägaren om han skulle köpa en ny jakthund svarade han: Jag har jagat i 50 år. Vad ska jag annars göra?
Vad gör jägarna då de inte får jaga? Det verkar vara brist på tankeförmåga. Jägarna borde studera 97% av befolkningen och lära sig av andra.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar