måndag 1 september 2014

Jaktkritik

Nu har älgjakten börjat i norrlandslänen. Det är bara att hoppas att jägarna får en skön vecka i skogen. De naturupplevelser de oftast framhåller som anledningen till sin jakt förloras ju då skottet går av och död och förintelse uppkommer. Tystnaden som kan vara så stark en stilla septemberdag försvinner.
Men det vikigaste tycker jag att jägarna håller inne med skottet till dess att de med 100 5 säkerhet vet att skottet omedelbart dödar älgen. Att jägaren avgör det rätta avståndet och ser till att inte någon gren har möjlighet att ändra riktning på skottet. Detta har hänt om jag får tro en jägare jag känner. Jag hoppas naturligtvis att inte 14 % av älgarna ska skadeskjutnas som var fallet i den undersökning som Jägareförbundet lät göra för att antal år sedan. Men jag är nästan säker på att inget har förändrats sedan den undersökningen. Tyvärr.
Hörde du intervjun med med på radions P1 kl 10.30 i dag? Om inte så kan du höra den på lördag kl 12.10 och du inte är en nattuggla som är uppe kl 24. idag. Men säkrast är att lyssna på nätet. På radions hemsida P1 och söka på Jakt som programmet heter.
Kom gärna med kommentarer.

Läs hemsidan www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar