lördag 28 november 2020

Jaktkritik

 Jag har nu fått 60 000 att läsa på min blogg sedan 2008. Jag hade dock några inlägg hösten 2007 också men det blir lättare att räkna de 12 åren sedan start. Alltså 5000 per år går in på bloggen varje år. Den här bloggen tillhör nog en av de som har minst antal besökare. Men jag tycker mig se att antalet ökar och i år har besökarna varit drygt 600 per månad vilket ger en nästan 50% ökning från genomsnittet. Jag kan ju omöjligt veta om de drygt 20 personer som per dag besöker min blogg är olika men jag antar att de flesta är det, förhoppningsvis. Det jag saknar mest är kommentarer, frågor, ifrågasättande osv. när jag började med bloggen kan det ibland jägare anonymt som tyckte att jag borde göra något annan, att jag inte kunde något om jakt men ibland även glada tillrop, kör hårt, du är bäst mm. vilket alltid är roligt att få höra. Men inte ett enda inägg har det kommit i år. Jag vill verkligen ha en dialog och en diskussion. Allt jag skriver måste kunna diskuteras och kanske också ifrågasättas. Kom med dina kommentarer!

Jag hörde igår att vattenkraften inte var "hållbar" och inte kunde anses "förnybar" då det gällde nyinvesteringar då vattenkraften förorsakar ekologiska störningar och mindre biologisk mångfald enligt EU. Det är klart att det är så och i "vattendirektivet" också från EU försöka rätta till dessa nackdelar på alla gamla vattenkraftverk och alla andra hinder ska också tas bort och vattendragen ska göras mer naturliga. Då alla förändringar sker långsamt så lär det dröja innan några resultat kommer att synas. 

Alltnog med tanke på vattenföringens ekologiska negativa effekter som ju trots allt producerar 1/3 av vår elförsörjning så är ju jakten fullständigt onödig och orsaker minst lika stora ekologiska störningar och minska biologisk mångfald. Jakten inriktar sig på att ha över-stora populationer av hjortdjur och andra arter som jägarna vill ha att döda medan rovdjur ska existera i så små populationer som det överhuvudtaget går utan att de kommer under till de mycket för små populationer som gränsar till utrotning och kallas "gynnsam bevarandestatus". Detta gör att inget naturligt urval förkommer, vilket i sin tur gör att stammarna blir på sikt ekologiskt "ohållbara". Då dessutom jakten är slumpmässig så blir detta ännu mer påtagligt då jakten dödar individer som skulle ha reproducerat sig inte kommer att göra detta. Det verkar som om inga jägare och andra som stödjer jakten känner till Darwin som visste att individer är olika speciellt ifråga om reproduktion. Senare forskning har visat detta i många studier. Varför diskuteras inte denna ekologiska katastrof?  

Kanske du vill köpa min bok? "Jaktkritik" 150 kr+frakt skriv till christianutvik@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar