söndag 5 september 2021

Jaktkritik

 På lokalradion i Uppsala hör jag att länsstyrelsen har godkänt skyddsjakt på en varg. Observera EN varg. Ingen speciell varg som lär ha rivit fem får i en hage. 

För det första anser jag att ett elstängsel måste vara en nödvändig förutsättning för att överhuvudtaget få ersättning för vargrivna får och att skyddsjakt ska tillåtas. Saknas elstängsel ska ägaren då stå för den skada han/hon lidit.

Vargreviret har en genetisk status varför endast en varg för skjutas. Idiotiskt nog tycks både jägare och ansvarige på länsstyrelsen tro att om en varg dödas ska alla andra vargar tänka: "Oj då. nu dödas mitt syskon (eller pappa eller mamma). Nu ska inte jag ta ett enda får för då kanske jag också blir dödad."  Sådana intelligent varelser borde verkligen inte dödas. Mord är det mest avskyvärda brottet en människa kan begå. Varför ska det vara tillåtet att döda varelser som är mer intelligenta än jägare och ansvariga på länsstyrelsen?

Fårägare är jägarnas bästa vänner. Så fort ett får rivs så kommer ett krav på att skyddsjakt ska ske på vargar (ev på lodjur). Fårägare kan skydds sina djur och måste skydd sina djur. Alla med egendom som bor i lägenheter måste låsa sin dörr för att försäkringar ska gälla. De som har mer att förlora har dessutom, trots försäkringar, säkerhetsdörrar, larm mm. Varför kräver man inte mer av djurägare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar