fredag 20 maj 2022

Jaktkritik

 När jag får en tid sedan gick in på nätet för att se vad som stod immig hittade jag den här rubriken "Repliken: Jägare gör insatser för att skydda den inhemska faunan”. Det var ett svar på en insändare jag fått in i Västerbottenskuriren.  

Men den här jägaren vet inte mycket. Men han är tyvärr inte ensam bland jägarna. Jägarnas insatser leder naturligtvis till att den ”inhemska faunan” föröds. Den svenska jakten går ut på att ha så fårovdjur som möjligt. Jag antar att hela svenska folket känner till de förödande licensjakten som nästan varje år går av stapeln. Jag skriver ”nästan varje är” eftersom stammarna minskar så kraftigt av licnesjakterna att Naturvårdsverket måste förbjuda licensjakten då och då. Undantaget är björnjakten däran minskar antalet somfår dödas i licensjakten.

Men det är alltså inte bara de stora rovdjuren som dödas i stora mängder utan ALLA rovdjur, rävar, grävlingar, mårdar mfl men också kråkfåglar och vitfågel t o m fiskmås. Snacka om att skydda ”vår inhemska fauna”! Det är det jaktbara viltet (som det heter) hjortdjur och skogshöns som ska finna i vårt land. Tyvärr är inte rovdjursjakten liten heller. Jag räknade en gång på Jägareförbundets statistik att det var ca 1/3 av den svenska jakten som metod av rovdjur ,kråkor- och måsfåglar; alltså ca 350 000 individer. Jag tror inte att antalet har gått ner sedan jag gjorde min räkning. 

Den som vill kontrollräkna hänvisas till Jaktkritikerna.se och be att få köpa en nummer av Jaktdebatt där jaktstatistiken finns med. (det brukar vara ett nummer per år).   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar