måndag 1 augusti 2022

Jaktkritik

 I går söndag (31/7) hörde jag på ”Godmorgon världen” på P1. Tre personer skulle tala om skogen i kulturen men fick också frågan hur de själva såg på skogen. Ingen nämnde djuren. För mig är en skog utan djur, fåglar, däggdjur och andra som en ”Tyst vår”. Vem vill ha en skog utan djur?

Jag läser Ulf Lundells ”Vardagar 2”. Vardagar 1 var utlånad. Det är synd om Uffe. Det är inte mycket han gillar. Boken är på 671 sidor och skulle vara jobbig att läsa om raderna var skrivna ut till högra kanten. Men oftast är det enstaka ord på varje rad och skulle man skriva fulla rader skulle säkert boken bara vara på 200 sidor. Men jag citerar ett stycke:

”Släppte ut en fågel igår

Fick slå ihjäl en geting

Allt dödande känns inte bra”

Sympatiskt! Längre fram i boken:

”Jag tror djur fåglar kan gör konst

men kan djur fåglar etc göra kärlek?

Ja

Faktiskt

kanske inte ens egoistisk kärlek

för överlevnads skull”

Sympatiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar