tisdag 16 augusti 2022

Jaktkritik

 Människor djurvänlighet skiljer sig på många sätt. För många är sedan hörde jag talas om ett par valar som blivit instängda i en vak i närheten av Alaska. Valarna jfr tydligen förståndet att inte försöka simma under isen för att komma ut på öppet vatten. De verkade inse att de inte skulle kunna hålla andan så länge som det skulle behövas. När valarnas situation upptäcktes engagerade sig ängder av människor och samlade in pengar för att en isbrytare skulle göra en ränna ut till öppet vatten så att valarna skulle klara sig. Glädjande nog lyckades också aktionen.

I Australien händer det att valar kommer upp på låglänta stränder av okänd anledning. Då detta sker samlar 100-tals människor och gör enorma insatser för att få valarna ner i vattnet igen. 

Nyligen dödades valrossen Freja som varit i Oslofjorden en längre tid. Valrossen ansågs vara en fara för människor. Jag förvånas över att det fanns så mycket föda för valrossen i Oslofjorden. Valrossar äter musslor och jag undrar om den skulle ha överlevt en längre tid. Nu när valrossen är död har en insamling till en staty börjat i Norge för att bevara minnet av valrossen. Det är verkligen glädjande att människor har så stor kärlek till djur.

Den andra polen är jägare som ondgör sig över rovdjur som de anser vara skulden att de (jägarna) inte får döda de djur de vill. Nu i dag (16/8) börjar den s k pyrsjakten på hornbärande råbock. I Småland intervjuas en jägare som lider av att inte kunna döda några råbockar då ananaser att de är för få. Han skyller på att ett vargrevir finns i Jönköpings län men även lodjur. Men till hans försvar ska jag också framhålla att han även nämner brist på mat för rådjuren som är bärris ochskott på lövträd. Denna brist tror jag beror på att det är för många rådjur i länet. Ett naturligt urval med rovdjur som predatorer är det som skapar en för  framtiden hållbar fauna och flora.

Nu hör jag också att Polens vetenskapliga råd anser att katten är en invasiv art som dödar miljontals fåglar, ödlor ormar m fl. De har uppenbarligen inte läst min uppsats om katters predation av fåglar. Den uppsatsen har varit tillgänglig för många vetenskapsmän som har fåglar som specialitet men ingen har hittills kommit med ett endaste argument mot det jag skrivit. Detta tyder jag som att min slutsats är riktig. Läs artikeln och kom gärna med invändningar https://doi.org/10.34080/os.v31.22534

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar