söndag 20 november 2022

Jaktkritik

I samband med att licensjakten ska fastställas så föreslås det att 75 vargar ska dödas. Dessutom kommer det att beviljas ca 20 skyddsjaktsbeslut likt tidigare år så kommer vargstammen att underskrida den ”gynnsamma bevarandestatusen” som EU kräver enligt habitatdirektivet. Men detta bryr sig inte regeringen om då de är överens om att vargstammen ska minska till utrotnings gräns och som Jägareförbundet vill. Eftersom man inte vill ta sig till vetenskapliga argument utan att som en ledarskribent i SvD menar att gynnsam bevarandestatus är ett ”juridiskt” påfund. Jag vet att gynnsam bevarandestatus har en vetenskaplig bakgrund och hörde att ISO (standardiseringsorganisationen) arbetar med miljöfrågor och jag undrade då om begreppet gynnsam bevarandestatus var något de tänkte fastställa och då fick jag följande svar:

 "Jag fick dem (mejlen min anm.)) skickade till mig i egenskap av projektledare för SIS/TK 623 Biologisk mångfald (se mer info här: www.sis.se/tk623). Vi arbetar med att skapa gemensam terminologi inom en internationell arbetsgrupp (ISO/TC 331/WG 1). I arbetet tar vi i beaktande senaste forskning men även existerande publikationer, t.ex. art- och habitatdirektiver och konventionen för biologisk mångfald, och vid behov fram egna definitioner av begrepp för att skapa tydlighet.

Arbetet har precis startat men jag tar med mig din input om att begreppet behöver definieras så ser vi vart vi hamnar.” 

Det låter lovande och det kanske blir någon ordning på hur begreppet ska tolkas. 

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar