måndag 20 november 2023

Jaktkritik

 Du som läser min blogg någorlunda ofta vet att jag läser mycket. När man är intresserad av något är man mer uppmärksammad på just dessa ting. För mig gäller det bla jaktfrågor.

Nu läser jag en bok av Nicholas Fearn ”Att tänka som en filosof” (2001). I boken som börjar med ett antal grekiska filosofer så kommer författaren in på djurens rättigheter. Han konstaterar gelt riktigt att djuren inte når normala människors mentala kapacitet. Men ”det betyder inte att vi degraderargravt handikappade vuxna till djurens nivå.”

Jag har skrivit om detta med ännu mera etisk diskussion i min senaste bok ”Människan - djuret” Jag går boken igenom de filsofiska diskussioner som finns och har förekommit i historien. Men det är först i slutet av 1900-talet som djurens rättigheter har blivit mer erkända. Tyvärr omfattas inte de vilda djuren i de djurskyddslagar som finns i anständiga länder. Det är för mig helt oförståeligt. Det är ingen skillnad mellan djur i derasmentala kapacitet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar