torsdag 30 november 2023

Jaktkritik

 För någon vecja sedan hörde jag på radio att Kalmar län hade godkänt en skyddsjakt på en varg som dödat två ! får. Nu fanns det vissa restriktioner för jakten för länsstyrelsen ville att ”rätt” varg skulle skjutas och ingen annan. Nu har jag inte hört hur det gick och jag hoppas varklugen att ingen varg kunde skjutas.

Det finns vissa delar i skyddsjakten som jag ogillar och tycker är synnerligen besvärande då länsstyrelserna ger dessa tillstånd.

För det första så har jag hört att länsstyrelsen i Gävleborg gång på gång förlängde ett skyddsjaktstillstånd enbart för en jägare som alltid sände in samma foto på en varg där man såg några hus i bakgrunden. Exakt samma foto varje gång. Man kunde inte veta om fotot var taget i Gåvleborg överhuvudtaget.

För det andra så beviljas "skyddsjaktstillstånd med omedelbar verkan”. Oftast på en fredag så att intet överklagande kan hinna skickas in. Rätten finns lagligt men används alltför ofta och jag misstänker att detta beror på jäv. Länstyrelsen är rädd att om inte tillståndet tillstyrkes så finns risken att vargen (för det är alltid varg det gäller) skjuts olagligt med problem medpolisutredningar mm. Dessutom kan man misstänka att handläggaren har kopplingar till de som begär tillståndet. Sverige är litet och i glesbygder som det är fråga om, är släkt- och kamratskapet eller kunskapen om personer stor.

Det värsta är emellertid att det inte krävs el-stängsel runt fårbesättningar. Alla som äger något har försäkringar och dessutom lås och bom till sina ägodelar. Har man inte det utan lämnar dörren öppen så får man inget försäkringsbelopp utbetalat. Varför krävs inte fårnönder på att ha el-stäntel? Varför belöna jägarna med skyddsjakt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar