söndag 14 januari 2024

Jaktkritik

 Jag hörde för några några dagar sedan i en Eko sändning (tyvärr har jag glömt bort vilken och jag orkar inte leta i alla Eko sändningar) att en medarbetare på Viltskadecenter ansåg att staten skulle ange en gräns som måste överskridas i Sverige för hur många får som skulle tillåtas dödas av rovdjur (varg?) innan ersättning skulle utbetalas. Skälet det denna förändring skulle då vara i överensstämmelse med det som samerna tydligen accepterat nämligen, att staten (?) skulle se till att rovdjuren inte blev fler än att maximalt  10% av renarna togs av rovdjur. (eftersom jag inte har hört Eko inslaget igen så är detta minn minnesbild)

Landsbygdsminister Kulllgren tillfrågades men kom med den synnerligen okunniga och därför idiotiska kommentaren att det skulle han aldrig införa då fåren är ägda av inskilda personer. Det är ju OCKSÅ renarna. Att inte landsbygdsministern Kullgren vet detta är en skandal. Men så är han också jägare och varghatare.

Jag är förvånad att inte journalisten påpekade detta eller att någon annan kunnig person reagerat. Men jakten är något som människor i allmänhet inte har den minsta kännedom om och därför inte bry sig. Tyvärr.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar