måndag 8 januari 2024

Jaktkritik

 Jag hörde idag på podden Dagens Eko om det fruktansvärda djurplågeriet på en gård i Danmark där man tränade dressyrhäster. Allt för att kunna sälja hästarna med stor förtjänst. Jag hade trott att det inte gick att tvinna hästar till att göra de konster de ska kunna uppvisa genom att plåga dem. Men tydligen går det, tyvärr. Men jag hoppas verkligen att ägaren får fyra års fängelse för grovt djurplågeri, som är det strängaste straffet för djurplågeri i alla fall i Sverige.

Men jag har aldrig hört någon beklaga jakten! Märkligt nog. I jakten dödas ca 300 000 djur av jägare för att de inte vill ha dem i sina marker. Rävar, grävlingar, minkar illrar, kråkfåglar (skator nötskrikor m fl) och måsfåglar bla fiskmåsar. Jag tycker att det är ett större brott att avliva djur än att plåga dem. De plågare djuren har i alla fall en chans att komma i från plågeriet och få en drägligt tillvaro efteråt. Jämför dödsstraff och 25 års fängelse. Jag är övertygad om att ALLA väljer fängelse. Så även djuren. De vill leva.

Dessutom förekommer djurplågeri i jakten. Sällan medvetet men djurplågeri förekommer. Jag menar att mellan 10 - 30% av de djur som påskjuts skadeskjuts och dessutom är inte eftersökt tillräckligt omsorgsfullt. Skillnadern mellan 10 -30% beror på att fågeljakt är betydligt svårare och ofta svårare att eftersöka medan hjortdjur är lättare med hund och mer värdefulla för jägaren varför mer arbete läggs ner på eftersöket på dessa djur. Men eftersöket ska inte påbörjas för efter en timme så att djuret lugnt kan lägga sig till ro och inte hela tiden ska känna sig förföljd. Men innan djuret (förhoppningsvis) hittas kan det ta många timmar. Då har djuret utstått en lång tid av djurplågeri. Dessutom är jakt ingen nödvändighet vilket gör jakten än mer avskyvärd och motbjudande. Varför tas inte dessa problem upp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar