tisdag 23 januari 2024

Jaktkritik

 I söndags den 21 jan. så hörde jag programmet Filosofiska rummet på radio. De talade om en bok av en amerikansk författare och filosof Nussbaum som skrivit en bok om djurens rättighet. Intressant diskussion som jag var mycket medveten om eftersom jag ju själv skrivit om detta i boken ”Människan-djuret”. 

Alltnog så frågar programledaren om hur de ser på de vilda djuren. Men det blir ingen diskussion eller fortsatt samtal. En deltagare nämner att han i samband med föreläsningar brukar ta upp utrotningshotade djurarters problem med t ex biotopförstörelser. Jag tycke att ingen ville ta upp jakten som ett svårt problem då det gäller djurens rättigheter med deras stora lidande av stress och skadeskjutningar. Men det är ju alltid så. Ingen känner till de vilda djuren eller vill inte ha eller framföra åsikter som av vissa kan upplevas som aktivistiska och alltså måste kunna försvaras.

Det är mer än 30 år sedan som jag var med om att starta föreningen Jaktkritikerna men ännu har jag aldrig hört ett samtal om jaktens inverkan på de vilda djuren och den ur djurskyddslagstiftningen synvinkel helt olagliga jakten. Märkligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar