lördag 10 november 2012

Jaktkritik

Jag har på den här bloggen tidigare skrivit om enkätundersökning "Om svenskarna inställning till jakt och vargjakt" av forskare på SLU i Umeå. Tyvärr kan jag inte hitta den på SLU:s hemsida men jag har fått den som pdf-fil av huvudförfattaren Anders Kagervall. För den som vill läsa hela undersökningen kan jag skicka pdf-filen. Skicka bara en e-post till mig (hans.ryttman@comhem.se).
Alltnog i det senaste numret av Jaktdebatt nr 3 (2012) har Lise-Lott Norin skrivit om rovdjursutredningen men också delvis refererat till ovan nämnda enkät. I enkäten har man också frågat om man accepterar jakt om det sker för spänning och avkopplings skull. 66% accepterar inte detta och 62 % anser att jakt för spänning och nöjes skull är grymt mot djuren.
Nu undrar jag hur många av jägarna jagar för att de är tvungna eller anser att det är en plikt? Vid en annan enkät som refereras i utredningen "Jaktens villkor" (SOU 1997:91) har man frågat " ange de tre viktigaste skälen till varför du bedriver jakt". Jägarna har haft tio olika motiv att välja mellan.  Följande rangordning erhölls:

Naturupplevelser         995
Kamratskap                 672
Avkoppling                 655
Spänning                     626
Intresse för hundar      329
Viltvårdsintresse         270
Ger jaktbyte/kött         254
Kontakt med släktingar
och bygden där jägaren
har sin rötter               199
Nöje                           160
Intresserad av skytte   114

Enkäten är utskickad till 2000 jägare (svarsprocenten hittar jag inte men lär väl ligga omkring 50%).
Som synes ligger ju jakten på lustupplevelse. Även om man som en kompis till mig sa att de lika gärna kunde spela golf i stället för att jaga. Naturupplevelsen som alla (?) jägare säger sig sätta främst erhålls ju vackrast och finast i en stilla skog där man kan få se djuren lugnt röra sig utan att få höra skarp skott som sliter sönder tystnaden och jagar bort djuren.
Jag kan fråga mig själv: Varför är det synlig motståndet mot jakt så litet? Mitt svar är att de flesta inte känner till vad jakten innebär och går till.
Vad tror du?
Mer upplysning och inga förljugna "dokumentärfilmer" som visades förra hösten i TV skulle troligen ändra på folks inställning.
Läs även www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar