måndag 10 juni 2013

Jaktkritik

Till den anonyme jägaren.

Hur många tar hand om räv- och bäverskinn? Ser någon, en person med rävpäls idag? Än mindre med bäverpäls.
För kanske 20 år sedan var jag på Disamarknaden i Uppsala och där fanns en person med ett par rävskinn. Dom hade han enbart för syns skull eftersom Disamarknaden ursprungligen var en pälsmarknad. Men "ingen köper rävskinn idag och färre tycker att det är värt att bereda skinnen" var hans kommentar.
Det är utmärkt att jägare söker efter trafikskadat vilt. Men de görs inte gratis så någon större uppoffring är det nog inte.
Viltvatten och stödutfodring är ju bara till för att jägarna ska få fler djur att döda och alltså inget ideellt arbete eller med tanke på djuren.
Om inte den s k viltvården fanns och rovdjursjakten upphörde skulle den svenska faunan vara mer individrik och sundare.

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna  

2 kommentarer:

  1. Tillhör 97 % av befolkningen12 juni 2013 kl. 01:31

    Vad bra du skriver i din blogg. Mycket av det du skriver har jag själv uppfattat på samma sätt. Nöjesjakt (vilket den mesta jakten är) borde vara strängeligen förbjuden. Om vi människor nu vill uppfattas som medkännande varelser själva. Jag tror faktiskt att de flesta människor vill det. Undantaget är väl de kanske 2-3% av befolkningen som ägnar sig åt denna jakt. Att en sådan liten minoritet ska ha en sådan makt att vanligt folk inte vågar vistas i skog och mark kanske halva året är helt obegripligt. Till och med Ryssland har börjat ta tag i problemet läste jag. Och det trodde jag aldrig. Är det inte så att de flesta länder inte tillåter löshundsjakt till exempel? Läste att flera länder i Afrika ska förbjuda nöjesjakten. Och att en del europeiska länder minskar jakttiderna till max 2 månader. Jag vet inte vad som är sant men Sverige ska ju alltid utmärka sig på alla sätt. "Vi i Sverige vet ju bäst".

    SvaraRadera
  2. Kan inte förstå hur ni kan vara rädda att gå ut i skogen p.g.a.jägare och jakt. Det låter som vi är personer utan förnuft och känslor. Däremot har jag vänner som inte vill vistas i skogen p.g.a. rovdjur. De känner rädsla för att träffa på varg eller björn.

    Ni vill tydligtvis inte bli av med mig på denna blogg. Ok! Stannar en stund till.

    SvaraRadera