torsdag 22 maj 2014

Jaktkritik

För att fortsätta EU-temat så tänker jag diskutera en av de viktigare frågorna som EU har att ta ställning till under de kommande åren nämligen det handelsavtal mellan EU och USA som tydligen ska påbörjas. Ingen vet naturligtvis något idag om hur avtalet kommer att se ut och något avtal kanske aldrig att över huvud taget kommer till stånd.
Alltnog varför jag tar upp detta handelsavtal är det som nu mest diskuteras är de djurskyddsproblem och den djurhållning som finns i USA. Det jag mest har hört talas om ar klordoppade kycklingar och hormonbehandlade nötkreatur. Självfallet är detta viktiga delar av  hur livsmedel behandlas men det finns andra viktiga aspekter på USA:s behandling av sina husdjur.
Jag vill hänvisa till Jonathan Foers "Äta djur" som visar att vi i Europa med många tämligen små jordbruk och självägande bönder har långt kvar till de verkligen industriella uppfödandet av husdjur i USA. Foer omtalar att där står storkoncerner för en mycket stor del av animalieproduktionen. Här finns inga hänsyn till djurens hälsa eller välbefinnande. Allt handlar om att producera så billigt som möjligt.
Jag har oerhört svårt att tro att konsumenter, när de får reda på hur den industriella djurproduktionen går till i USA, tycket att ett avtal där dessa djur ska säljas på europeisk marknad kan godkännas om vi konsumenter får medverka. Jag är visserligen vegetarian men vill inte att djuren ska ha det sämre än de har det i Europa. Och jag undrar vad franska bönder tycker då billigt kött kommer till Europa i stor mängd. Detta blir om inte annat en svår nöt att knäcka för EU. Tro mig.
Läs boken Jonathan Foer "Åta djur" och bilda dig en egen uppfattning.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna .se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter" Finns på vår hemsida.
I boken finns bl a en recension av Foers bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar