lördag 11 april 2020

Jaktkritik

Nu börjar licensjakten på lodjur eller har kanske börjat, jag är osäker på vilket datum som gäller. Som jag förut skrivit i denna blogg ska 108 lodjur dödas. I ett reportage på radion tillfrågades en jägare (?) på Naturvårdsverket om varför lodjuren jagades då både Naturskyddsföreningen och Rovdjursföreningen ansåg att endast skyddsjakt var nödvändig, svarade tjänstemannen att lodjuren dödades för att lodjuren skulle bli färre i renbeteslanden men fler i södra Sverige. Må så vara men reportern borde ha frågat om varför man jagade lodjur i södra Sverige men som oftast är reportrar okunniga och dåligt pålästa varför de rätta frågorna inte ställs.
Jag vill inte gå in på den svära frågan om hur många rovdjur som borde vara acceptabelt att få finnas i renbetesområdena. Men jag anser att i samernas kultur ingår rovdjur. Rovdjur har alltid varit en del av renskötslen. Nu tolereras inga vargar överhuvudtaget och rovdjursdöda renar är en del av den naturliga miljön i fjällvärlden. Inte bara järvar utan också havsörn, kungsörn och fjällräv har stor nytta för sin överlevnad att kunna få del av det som blir kvar av renen sedan vargen eller lodjuret dödat renen.
Jag tycket också att det är ytterst märkligt att det finns lagar i Sverige som inte går att överklaga, som t ex beslut om skyddsjakt på varg som omedelbart kan verkställas utan någon tidsfrist. Detta hände en  finsk-rysk varg i Norrbotten i januari. Vargen skulle ha varit mycket värdefull om den skulle ha haft möjlighet att ta sig ner till mellersta Sverige och kunnat para sig med någon av dessa inavlade vargar som nu finns. Nu blev det ett lokalt beslut som en tjänsteman eller landshövding tog utan hänsyn till Sverige övergripande mål att behålla en vargstam i mer än 100 år. Men det kanske var helt medvetet, vad vet jag. Jag har skrivit om detta förut men jag är fortfarande upprörd över det odemokratiska förfarandet. Beslut måste gå att överklaga. INGEN kan ha rätten att att själv bestämma vad som är rätt eller fel. I detta fall fanns också andra åtgärder som skulle ha kunnat vidtas t ex förflyttning av vargen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar