tisdag 7 april 2020

Jaktkritik

Nyss hörde jag på radio (7/4-20) att Naturvårdsverket beviljat licensjakt på gråsäl. 2000 sälar ska få dödas. Jag måste än en gång framhålla det idiotiska i Naturvårdsverkets förslag. De verkar intre på något sätt ha de kunskaper som borde vara nödvändiga för att sitta på sina poster. De är jägare utan biologiska och statistiska kunskaper.
Gråsälspopulationen anses var mellan 30 000 och 40 000 individer. Låt oss anta att populationen är 30 000 individer. 2000 sälar är alltså knappt 7% av alla som finns. Utan att ha några som helst kunskaper om fiska så är jag säker på att skillnaden mellan fisketillfällen per månad eller per år är mycket större än 7% fångst och förstörda fiskeredskap. Avskjutningen kommer inte att märkas för en enda fiskare. Dödandet är enbart till för att staten inte vill betala ut ersättningar för fiskarna skador. Staten kan ju säga att nu har ni fått möjligheten att sköta era skadeproblem med att jaga säl.
Det enda som denna jakt medför att mängder av sälar skadeskjuts. Min gissning är att den ligger på 30% alltså minst 600 sälar dör en mycket grymt död i drunkning. Sälar är mycket svära att träffa och det går inte att söka efter kropparna som när jägaren skadar ett däggdjur på land.
Det lär finnas ett par tusen fiskare i Sverige. Hut många som finns i Östersjön vet jag inte. Men om inte fisket lönar sig på grund av sälarna så finns det säkert andra jobb efter omskolning. De som behöver äta fisk så finns det alltid odlad fisk att köpa och de flesta kan börja med sportfiske. Fiskekort är billigare än att köpa fisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar