torsdag 14 januari 2021

jaktkritik

 Jag tror att de flesta har hört att fler människor söker sig ut i naturen nu under pandemin. Det är ju alldeles utmärkt. Det ger både motion och frisk luft, kanske mer kunskap om djurliv och växter. men på radion hörde jag att en del naturvänner också skrämmer djuren då de vill komma dem så nära som möjligt, kanske för att få ett riktigt snyggt foto, som man kan visa sina bekanta. Aj, aj, aj! Fy, fy. Inte göra så. Skrämma djuren det får man absolut inte göra.

Det verkar som om ingen vet något om den jakt som bedrivs hela år. Inte en dag utan att jakt får bedrivas på någon art! Inte heller den omfattande jakten med drivande hund på älg, vildsvin, björn och hare t ex. Varför diskuteras aldrig jaktens avarter? Jag upprepar mig för hundrade gången; ca 1 miljon vilda djur dödas varje år i Sverige, 100 000-tals skadeskjuts, 1/3 av alla dödade djur tas inte till vara. Varför diskuteras aldrig detta? Vem orsakar mest skada och lidande för de vilda djuren, friluftsvänner eller jägare? 

Läs gärna min bok Jaktkritik. Skriv till christianjutvik@hotmail.com (150 kr+porto)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar