lördag 9 januari 2021

Jaktkritik

Jag hör ibland på Naturmorgon i SR (P1). Idag lördag ((10/1-21) talades det en del om den stora skogsutredningen som vill se 500 000 ha relativt opåverkad skog strax nedanför fjällskogen. Enligt programmet skulle staten köpa ut skogsägarna för 14 miljarder. Skogsägarna skulle få 25% mer än det beräknade dagsvärdet. Det framgick att många skogsägare var tveksamma och att staten måste kunna erbjuda ersättningsskog i den skogsareal som Sveaskog äger. Om den ersättningen skulle bli samma areal som nu skogsägaren nu ägde eller en större kompensation framgick inte. 

Nu tror jag inte att staten vill lägga 14 miljarder på att äga skog som inte får påverkas och denna summa skulle också innebära att mycket stora delar av annan skog som är skyddsvärd inte skulle bli inköpt och inte heller skulle de skogar som nu är reservat kunna skötas enligt de skötselplaner som finns för dessa. Hoppas kan jag ju alltid att det bli både 14 miljarder till inköp och ännu mer för alla andra köp och skötsel. Men jag tror det inte.

Men inköpen av den fjällnära skogen skulle naturligtvis kombineras med att ägarna skulle behålla jakträtten och fisket. Om ägarna som byter skog med Sveaskog får behålla sin gamla jakt och dessutom få jakträtten på Sveaskogen framgick inte. Jag har förstått att all inköp av skog och naturreservat alltid innebär att de gamla ägarna får ha kvar jakträtten. Det är ofta ett krav och för att behålla den värdefulla biotopen tycker jag det är godtagbart. Men jag anser att jakträtten inte ska kunna ärvas eller överlåtas på annan person. I fallet med den nära fjällskogen framhölls inte bara skogens värde utan minst lika mycket hela ekosystemet där jag menar de stora rovdjuren och skogshönsen ingår. För att kunna bevara ett fungerande ekosystem måste alla djur vara i balans så att det naturliga urvalet får råda. Alltså igen jakt ska vara tillåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar