lördag 30 januari 2021

jaktkritik

 För snart tre år sedan , våren 2018, gick vi i Jaktkritikerna ut med att vi ordnade en tävling om vilket av däggdjuren i Sverige som skulle vara Sveriges nationaldäggdjur. Koltrasten hade ju vunnit klart vid två tillfällen.

För att få många att rösta skrev vi till de större dagstidningarna att vi anordnade en omröstning som skedde på vår hemsida. Vi skrev också till Naturskyddsföreningen, Våra rovdjur och andra föreningars hemsidor men också till Naturmorgon för att verkligen få många att rösta. Jag vet att inte någon av tidningarna nämnde något om omröstningen och knappast inte heller föreningarna. Naturmorgon hade en "kråkvinkel" om däggdjurens olika skönhet i en kåserande stil men inget omnämnande om omröstning som vi ordnade. Syftet var naturligtvis att bli uppmärksammade men det gick alltså inte. Slutet blev i alla fall ca 4000 röster och att älgen vann.

Varför skriver jag detta nu? Jo, för två veckor sedan har Naturmorgon en intervju med en person i Sveriges Botaniska förening, i minst fem minuter, om den omröstning som föreningen ska ha om Sveriges nationalblomma. I dag återkommer Naturmorgon med en påminnelse om denna omröstning. Inget fel i detta. Men när jag undrade varför programmet inte uppmärksammade vårt upprop för två sedan får jag inget svar.

Det härlett att känna sig diskriminerad. Jag har skickat min bok jaktkritik till djurskyddsföreningar, tidningar och en del personer men endast fått enstaka referat av boken men ingen debatt eller diskussion om det jag skriver. Varför är jakten ett tabu-ämne; ingen debatt ingen diskussion.






+. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar