torsdag 21 januari 2021

Jaktkritik

 


Igår (21/1-2020) i Ekot (12.30) meddelas att licensjakten på säl är avslutad (2020?). Av kvoten på 2000 sälar har 1000 skjutits.Dessutom sägs att gotländska fiskare får en halvering av sina fångster (den exakta formulering är inte detta men det är vad jag uppfattat).

Mina frågor: 1000 skjutits? Är det konstaterade döda eller påskjutna så att man tror att de dött. Vig älgjakten, som definitivt är ett större djur och med större träffyta) skadeskjuts 10-20% så att eftersök måste göras.

Vad menas med halvering av fångst? Är det en halvering i jämförelse med fångster då det inte fanns säl i Östersjön, eller i jämförelse med vad fiskarna förväntade sig, eller var det bara halva fiskar kvar i nätet?

I förra veckan (?)hörde jag en kvinnlig jägare(!) i Härnösand(?) och en forskare i Öregrung (fiskelaboratorium?) tala om att sälarna i Östersjön var oroväckande magra som måste bero på matbrist=fisk. Som orsak framhölls Östersjöns usla miljöstatus och den storskaliga fisket av skarpsill för fiskmjölframställning som foder till Danmarks 15 miljoner minkar.

Jag är ingen expert men intresserad av dylika frågor. Andra uppgifter som Ekot vidabefodrar är troligen lika usla men där har jag inga kunskaper. Skulle man inte kunna begära att Ekot faktakollade sin uppgifter med minst två oberoende personer innan de gick ut med uppgifterna. Journalister framhåller ju alltid att de kollar sin uppgifter både två och tre gånger. Varför inte Ekot det tillhör ju public service?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar