lördag 2 januari 2021

Jaktkritik

 Mitt intresse för jaktliga frågor började när jag blev ordförande i Upplands ornitologiska förening. Då fick vi flera besked om fågeljakt och bekämpning av fåglar som "sanitära olägenheter". Vi överklagade naturligtvis då motiveringarna för avskjutningen inte fanns enligt vårt sett att se. Men alla våra överklaganden avslogs då vi inte var berättigade att ha några synpunkter.

För att vi natur-och djurvänner skulle få något att säga till om startade jag en förening som jag trodde snabbt skulle samla några 1000-tals medlemmar. Trots att föreningen Jaktkritikerna har funnits i mer än 30 år har föreningen litet drygt 400 medlemmar. Något inflytande har vi inte haft och har inte heller blivit kontaktade då den nya jakttidsförordningen skulle diskuteras.

För ett år sedan skrev jag en bok som diskuterade de avarter som finns inom jakten. Boken "Jaktkritik" kan köpas hos christianjutvik@hotmail.com á 150 kr+ porto. Jag skickade boken till ett 30-tal dagstidningar och ett par tidskrifter. Ingen dagstidning skrev något om boken och ett pat tidskrifter skrev intetsägande och/eller negativa omdömen. 

Under den långa tid som jag tänkt på jaktfrågor har jag mer och mer börjat tänka på djurrättsliga frågor. Vårt moraliska förhållande till djuren. Vilken rätt har vi att döda djur men inte människor? Vad är det som skiljer oss från djuren? Redan på 1700-talet visste man att djuren hade samma nervsystem som vi och att djurens smärtor var de samma som våra. Ju mer vi lär oss om djurens förmågor desto mer ser vi att de i mångt och mycket är mycket lika oss. De som vill att människor och djur ska vara olika så att vårt förhållningssätt till djuren inte ska rubbas utan att vi fortfarande kan behandla dem som annorlunda och inte känna moraliska kval försöker finns egenskaper som skiljer oss åt. Men det blir allt svårare ju mer vetenskapen lär sig om djurens mentala och kognitiva förmågor.

Min tanke är nu att försöka sammanställa olika djurrättsaktivister som Peter Singer och Tom Regan och andra men också knyta samman deras tankar med etologisk forskning. Om ett par år kanske jag får något skrivet som är värt att publicera. Jag ska i alla fall sätta igång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar