fredag 19 mars 2021

Jaktkritik

Jag har tidigare skrivit om radions mini-dokumentär "Djurrättsaktivisterna". I den tredje och sista delen fick jag veta en nyhet att det finns en kurs i djurrätt på Lunds universitet. Det är glädjande. Tyvärr tog inte reportern chansen att utveckla hela den komplexitet som djurhållningen innebär. Den är en moralfilosofiska fråga som måste problematiseras. Att dettainto gjordes berodde troligen på dålig kunskap i ämnet

Som Peter Singer framhåller är ett kort liv bättre än inget om det livet är "bra" över en viss anständighetsnivå. Dessutom har kor, grisar, höns m fl sina liv att tacka människan för. Utnyttjade vi inte dessa djur skulle de inte finnas.

Kor (får?) har också en nytta genom att beta hagmarker, strandängar och andra marker som alvarsmarker och som ofta har en unik och mångformig fauna och flora. Dessa marker är knappast möjliga att upprätthålla varken med maskiner eller handkraft. Jag har en kompis som är vegan och som anser att inga djur som människan har domesticerat ska få finnas. Extremt tycker jag men konsekvent då varken hund eller katt skulle klara sig om vi inte födde upp dom på kött. Möjligen fisk, men fisket har sina stora problem. Killen är för övrigt mycket trevlig och sympatisk. Tycker man som jag måste tjurar dödas då man för säkerhets skull inte kan ha lika många tjurar som kor på markerna. Inte heller 100-tals tjurar på samma plats. Alltså tjurar måste dödas om vi ska utnyttja kor som "miljöupprätthållare". Om vi dödar djuren ska vi ta tillvara på kött och hudar. Tillgången av kött och hudar blir mindre men det skadar inte. Korna ska också dödas då de blir gamla och eller sjuka. Djur ska inte lida. Jag tycker att en viktig aspekt på djurhållningen inte uppmärksammat tillräckligt nämligen att 70% av alla åkermark går åt till odling av djurfoder. Jordbruket står för en stor del av koldioxidutsläppen och korna producerar metan. För klimatets skull bör det icke ekologiska jordbruket försvinna. Grisar anser jag inte borde finnas då de äter föda som människor kan konsumera t ex majs och korn. Använder vi eko-kor på marker som jag föreslagit ser jag inga problem. Det finns naturligtvis mer att diskutera men detta är i stora drag min kritik av djurrättsrörelsen. Jag vill bara tillägga att jag är vegetarian. Som jag flera gånger framhållit är jakt är ett nöje för de som jagar. Ingen tvingas ut i skogen för att jaga. Ingen behöver det eventuella kött som kan erhållas. Eftersom jakten är ett nöja att döda anser jag att den är mer angelägen att fördöma. 

Varje år dödas ca 1 miljon vilda djur i Sverige. !00 000-tals skadeskjuts med stort lidande. Ca 1/3 av djuren tas inte om hand utan grävs ner eller lämnas bästa de kan klara sig. Men vet att 20-25% av havsörnarna dör av blyförgiftning efter att ha ätit skadeskjutna djur funna döda eller skadade. Eftersom det är rovdjur och/eller "skadedjur" (kråk-och måsfåglar) som ingår i "viltvården" så  förstörs det naturliga urvalet och då jakten är slumpmässig och dödar djur som skulle ha reproducerat sig blir jakten än mer obiologisk. Jakten minskar också djur- och naturmänniskor rättighet att så upplevelser av djur när vi besöker skogar och sjöar.

Jag håller nu på med en ny bok som ska försöka ge en samlad syn på olika djur, husdjur, sällskapsdjur och vilda djur och de moraliska sätt vi ser när vi behandlar och hur vi behandlar de olika djurslagen. Min förhoppning är att gjuta samman genetik, mentala förmågor och den filosofi som diskuterar detta. Det lär ta sin tid och jag vet inte om jag lyckas. Jag har dock hoppet kvar.

Köp gärna min bok "Jaktkritik" 150kr+porto skriv till christianjutvik@hotmail.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar