tisdag 23 mars 2021

Jaktkritik

 Det är inte ofta som jag går in på nätet för att se vad som står undermitt namn. Det man kan läsa är lite uppgifter om min bostad, adress osv och vad som jag har skrivit. Alltså det mesta är ointressant. Men när jag nu går in hittar jag en lång harrang om mig och min bok "Jaktkritik". Tyvärr har personen (anonym) hakat upp sig på min akademiska titel som ju knappast har något som helst koppling till mitt intresse för jakt och dess avarter. För det första, enligt författaren, inget av mina ämnen (genetik och statistik) något att göra med jakt. Det är naturligtvis ovidkommande och jag har aldrig påstått att jag har utbildat mig till en aktiv jägare. Det finns utbildning på Jägareförbundets kursgård Öster-Malma. Mitt fokus äta ju på avarterna som stress, skadeskjutningar och "viltvärd" där man skjuter 100 000-tals djur enbart för att man anser dem skada den övriga jakten. Eftersom författaren tydligen tycker min titel på något sätt gör min kritik av jakten mer relevant vill författaren förringa min forskning genom att påpeka att på många av mina arbeten   står flera personer nämnda, vilket är helt korrekt. Men det visar enbart att författaren aldrig varit verksam på en forskande institution.Ytterst sällan om någonsin står endast ett namn på en vetenskaplig uppsats i naturvetenskapliga ämnen. Det är alltid ett gemensamt arbete i en grupp. På internationella arbeten kan det vara 100-tals namn som står under en forskningsrapport. Tyvärr har någon varit inne på FB jaktkritikerna och citerat mig fel. Det är inte jag som skrivit inlägget. Jag har aldrig använt mig av Jaktkritikerna FB och det är 5-6 år sedan jag var inne på min egna FB-sida. Jg tycket helt enkelt att FB öar skit! Men detta är det enda som författaren kan påvisa att jag skriver något som är fel även om författaren påstår att jag inte kan något om jakt. Jag hade verkligen sett fram mot en bra motiverad debatt om det jag skriver i boken "Jaktkritik" men ännu har jag inte fått en enda sakligt påpekande om fel i boken. Det finns naturligtvis personer som skriver att de inte håller med mig i allt men tyvärr berättar de aldrig vad jag och de inte är överens om. Det skulle kunna leda till en intressant diskussion som kunde leda till klarläggande och kanske undvikande av missförstånd och våra moraliska värderingar på djur och jakt.

Har du läst min bok? Kom gärna med dina funderingar och frågor om jakt och min presentation av jaktens avarter. Vill du köpa boken (150 kr+frakt) så skriv till christianjutvik@hotmail.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar