torsdag 1 april 2021

Jaktkritik

 Jag läser en notis på SR:s lokala webbkanal att en jägare har skjutit en jaktkamrat i benet sedan han sett "något" i värmekameran. Jägaren som sköt trodde att det var ett vildsvin! Vildsvin jagas, vad jag förstår, ofta på natten och kanske värmekameror kan vara till hjälp, men man måste väl se djuret innan man skjuter? Som jaktkritiker anser jag jakt efter det att solen gått ner ska förbjudas. Helst borde all jakt sluta en timma före solnedgången. Dessa tidsangivelser har två fördelar; djuret blir inte lika lätt skadeskjutet och det skadeskjutna djuret kan eftersökas med större framgång. Jag känner till ett fall där två rådjursjägare skadesköt ett rådjur i september någon timme efter solens nedgång och startade sitt eftersök en timme senare enligt gängse bruk. De måste dock ge upp efter några timmer då det blev alldeles för mörkt. De fortsatte på morgonen och hittade djuret på grannens mark och tog hand om rådjuret. Det var detta att de tog djuret på grannens mark som gjorde att handlandet blev känt och gick upp i tingsrätten. Problemet tycker jag är att rådjuret skulle ha kunnat plågas av skadeskjutningen i många timmar. Hur många går inte att veta men för att undvika dylika risker borde jakt förbjudas efter solens nedgång.

Den skadeskjutna jägaren fick allvarliga skador i sitt ben och lär inte bli helt återställd. Skjuts vildsvin med kula? Om det är så kan ju kulan ha splittrat något av benet ben och då kan jag förstå att skottet orsakade allvarlig skada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar