onsdag 7 april 2021

Jaktkritik

 I går (6/4-21) så hörde jag på radions Studie 1 en diskussion om det föraktliga med att åka till Afrika och skjuta s k troféer och sedan ta hem delar av dem till Sverige för att sätta upp på väggen. 

Det finns mycket att diskutera när det gäller denna specifika fråga. Förmodligen är den en marginell företeelse i jämförelse med all den jakt som förekommer i Sverige (ca 1 miljon djur varje år) och i den övriga världen. Jag hoppas att jakten som bedrivs i Afrika är mycket dyr och att de pengar som kommer från dessa lyxjägare kommer till nytta för befolkningen på ett lämpligt sätt. Jag hoppas verkligen inte att det är ägare av resorna som tar pengarna. Men vid påannonseringen nämndes lejon, noshörningar och elefanter som trofédjuren. Både noshörning och elefanter har jag hört jagas av tjuvjägare för noshörningens horn och för elefanternas betar och många länder lägger ner mycket arbete på att skydda dessa arter. Varför skulle dessa arter få jagas? Jag treor också att det skulle vara svårt attimportera både horn och betar till Sverige då dessa delar av djuren har lagligt skydd. Men jakten kan ju också gälla vackra horn av gaseller och antiloper vilket jag tror är attraktiva och snygga väggprydnader. 

Men som sagt; Bekämpa all jakt som dessutom är oerhört mycket mer omfattande.

Men jag måste kommentera det som jägaren(?) och reseföretagaren som var med i programmet påstod. Han hävdade att jakt är biologiskt riktig. Men där visade han sina obefintliga kunskaper i biologi eller snarare ekologi. Om inte människan förstör den biologiska sammansättningen av existerande djurpopulationer så kommer rovdjur och bytesdjur leva under ett naturligt urval vilket i framtiden leder till sunda och de bäst lämpade sammansättning av de olika djurgrupperna. Jakt dödar  slumpmässigt vilket gör att även de bäst lämpade individerna kommer att riskera skjutas vilket också skadar de djurpopulationer man vill bevara. Förbjud jakt och låt djuren utveckla sig själva. Detta för att kommande generationer ska kunna njuta av djur ochnatur  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar