tisdag 27 april 2021

Jaktkritik

 Den här bloggen handlar inte om jakt men näst intill.

Jag har varit på Skansen och sett de erbarmliga förhållanden som djuren lever under. Lodjur som stereotyp går fram och tillbaka hjärtskärande jamande. 

När jag skriver till ansvarige får jag veta att det är ingen allvarligt. Ibland blir djuren "frustrerade".  Men att förvara vilda djur i bur är djurplågeri. När den ansvarige motiverar fängelset med att de mår bra, ungarna blir större och överlever bättre än i det vilda så är det precis det försvaret som köttindustrin och som slavägarna använde på 1700- och 1800-talen. Dessutom skulle djurhållningen ha en pedagogisk funktion. Att se djur lida eller vara apatiska i sina burar tror jag inte tillför någon helst kunskap om dessa djur. Sedan hävdar den ansvarige att djurparker har en viktig funktion för utrotningshotade arter. Jag tror inte att Skansen har en enda sådan art och jag har bara hört ett fall (Hawaiigås) där en djurpark har haft en funktion. Skansens svenska djur kommer knappast att ha en sådan funktion. De som vill bevara Sverige fauna i hög bevarandestatus borde ägna sig åt att vara för att licensjakten på våra rovdjur, som är de mest hotade, förbjöds och därefter se till att dessa rovdjur skapade naturligt reglerade bytesstammar.

Varken människor eller djur önskar vara inlåsta. Skulle djuren kunna komma ifrån sina fängelser skulle de försvinna ut i friheten. "Släpp fångarna loss, det är vår".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar