onsdag 7 juli 2021

Jaktkritik

Som jag redan skrivit så håller jag på med en ny bok där jag ska ta upp de moraliska konsekvenserna av jakten. Jakten bedrivs ju på djur som är mycket lika oss i många mentala avseenden som medvetande och förutse och välja beteenden för sin överlevnad.

Min första bok studerade jakten negativa påverkan på de vilda djuren som skadeskjutningar som skapar stort lidande för de djur som skadas men även den negativa verkan av jakten på djurpopulationerna då jakten dödar djur som skulle ha fortplantat sig. Jakten på alla våra rovdjur och andra predatorer skapar biologiska obalanser och förstör det naturliga urvalet.

I den nya boken så har jag kommit till frågan om vilka är det som jagar. Varför tycker så många att det är ett nöje, att det är roligt och en trevlig hobby. I en statlig utredning ( Jaktens villkor SOU 1997:91) frågade1000 jägare varför de jagade så fick man följande svar: (Jägarna fick dessa förslag och skulle välja tre av dem)

Skäl Antal svar

Naturupplevelser    995

Kamratskap    672

Avkoppling    655

Spänning    626

Intresse för hundar    329

Viltvårdsintresse    270

Ger jaktbyte/kött    254

Kontakt med släkt och

bygden där jägaren har

sina rötter   199

Nöje   160

Intresse för skytte    114

Jag har svårt att förstå att "naturupplevelser" är den absolut främsta orsaken till jakten. "Naturupplevelsen måste direkt förstöras då den första skotten dånar i skogen. Bara ljudet förstör en naturupplevelser och sen dröjer det väl åtskilliga minuter innan skogen återtar sitt lugn och harmoni. Dessutom skulle det ligga ett dött djur som ska skäras upp eller än värre ett skdskutet djur som vinglar iväg. Hur kan man utsätta sig för sådant och ändå anse att man får naturupplevelser vid jakten? Studerarman övriga svar så där majoriteten svarar för sin jakt ser man att det är verksamheter som skulle kunna fås utan att döda djur och säkert på ett angenämare sätt. Tyvärr verkar inte jägarna tänka på att deras dödande av 1 miljon djur minskar våra, djur-och naturvänner, upplevelser av djur i naturen. Men jägarna är väl egoister.

En annan del är att det är betydligt färre kvinnor som jagar än män. På nätet hittade jag att det var 6% 2018.Vad beror det på? Nu kommer jag in på könsroller och det är en komplicerad fråga som jag ännu inte behärskar och därför vill återkomma till. Men det finns kanske inga vedertagna sanningar men den stor skillnaden är nog inte bara kulturell och en kvarleva från ett annat Sverige. Kom gärna med förslag och kommentarer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar