söndag 25 juli 2021

Jaktkritik

 De två senaste dagarna (23-24/7-21) har jag läst om två skyddsjakts ärenden i SR-appen. Appen ger en mycket kortfattade beskrivning om vad som hänt och min kritik är av principiell karaktär.

Den första händelsen rörde en kvinna som blivit biten av en bäver. En oerhört sällsynt händelse skulle jag tro. I vilken sjö eller å som det inträffade i vet jag inte. Inte heller hur kvinnan rörde sig, om hon t ex kom nära en bäverhydda eller om bävern uppfattade henne som en inkräktare i reviret. Omedelbart så ska bävern skjutas. Kanske det vore lämpligare att varna badande eller utfärda förbud att bada i området. Om det var en mer allmän badplats skulle kanske bävern gå att skrämma bort.Men det enda som verkar stå till buds är att döda bävern. Bävern har ju allmän jakttid och är inte på något sätt hotad men bäver år svårjagad och rör sig mest på natten och skadeskjutningar är svåra att undvika.

Den andra skyddsjakten gäller en varg som dödat ett 25-tal får på ön Orust. Här är det mer allvarligt. Jag utgår från att ingen fårägare hade kunnat tänka sig att en varg skulle komma över till ön och därför aldrig satt upp något elstängsel som skulle kunna hindra vargen från att komma in i fårhagen. Men vargen är en hotad art i Sverige och bör skydda så gott det går. I de bestämmelser som finns för skyddsjakt ska andra lämpliga åtgärder övervägas innan skyddsjakt vidtas. I detta fall tycker jag att en förflyttning av vargen skulle övervägas och vargen skulle med fördel kunna placeras i de nordliga delarna av Dalarna där vargen enligt uppgift helt försvunnit. Där finns det bytesdjur lämpliga för vargen och inga får behöver bli rivna.

Det är djupt olyckligt att staten har överfört beslutsfattandet för skyddsjakt på länsstyrelserna i stället för på Naturvårdsverket. Jag är övertygad om att man på länsstyrelserna är mer lättpåverkade av den lokala opinionen och de på länsstyrelserna har inte den överblick på hela landets situation och gör helt enkelt fel bedömningar. Man kan tycka och det låter bra att beslut ska tas så nära människorna som berör men sätt ur det allmännas bästa och för landets bästa kan dessa beslut vara helt felaktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar