söndag 1 augusti 2021

Jaktkritik

 Jag har läst en bok. Det är Albert Engström som har skrivit ett förslag till biografi av Anders Zorn. AE har ett antal papper som solen har skrivit för en tänkbar självbiografi. Anders Zorn skrev under sina många resor till  södra Europa, England och USA, då han inte målade, sina hågkomster från barnaåren och senare. Dessa skrivna minnen fick AE för att kunna skriva den biografi som Zorn villa ha publicerad. AE skriver också och mer utförligt de upplevelser han själv har tillsammans med Zorn.

Men min blogg ska inte kritisera den skrift som AE har publicerat men men mer panegyrik får man leta efter. Ett exempel kan ges i den jaktskildring som AE skriver om. Han och Zorn ska segla från Grisslehamn till Åbo. Innan avfärden köper Zorn en dubbelpipigt gevär där den ena pipan laddas med hagel och den andra med en kula. AE berättar:"När vi kommit halvvägs till Åland mötte vi en gammal dyning och Mejt (Zorn båt) började rulla kraftigt. Plötsligt undrade Zorn över att ingen fågel syntes till. Han ville pröva jaktlyckan. Han hade för övrigt aldrig jagat, aldrig dödat ett liv på någon jaktstig. Nå, men då tycker jag att du inte ska försöka även om vi får se fågel. Det är inte lätt att skjuta i den här sjön! Tänk dig själv : båtens rörelse , dyningens rörelse och dina egna rörelser, när du ska sikta - allt detta blir en väl komplicerad uppgifter en ovan. I det samma ropar en av gastarna För över kommer några tordmular  - Jaha de slår sig ner just nu. Dom ska vi ha sa Zorn helt kategoriskt . Kan du se dom?Jag hoppade upp på relingen och höll mig fast i stagen. Sjön var grov fast kulingen blivit en fredlig bris. Jo, jag såg dem. Men käre Anders låt bli att skjuta. Vad ska du med tordmularna? Tänk vilket besvär att få in dem i båten. Föresten kan du skadskjuta någon och den vore ju synd. Nu ser jag dem. Tre stycken. Tag rodret och styr i lagom håll. Jag såg en hård, bestämd glimt i Zorns ögon. Jag styrdel, skottet gick och alla tre tordmularna låg stendöda i sjön. I samma ögonblick upptäckte jag en lom , som kom söder ifrån med fart som en pil. Men den där skjuter du inte sa jag. Jag har ju kulpipan kvar  svarade Zorn lugnt och höjde geväret. Mycket för långt håll ropade jag Omöjligt. skjut inte!  Men Anders sköt och domen daskade i sjön som en kappsäck. Han hade fått kulan genom huvudet."

Alla beundrar naturligvis den fantastiske skytten. Zorn är en riktig "trollkarl". "Fan tro´t" som man säger, men min kommentar är att det var värre förr med jakten. Vem som helst fick tydligen jaga, var som helst och skjuta på vad som helst. Det är trots allt mer än 100 år sedan detta hände och förhoppningsvis kommer det att se ännu bättre ut för de vilda djur om ytterligare 100 år om inte förr. Om vi inte blir fler som agerar mot jakten och får våra politiker att inse det grymma i alla de avarter som finns i jakten.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar