måndag 11 april 2022

Jaktkritik

 Jag tror att de allra flesta människor anser att djur ska behandlas med omsorg och vänlighet. Redan på 1800-talet infördes lagar mot djurplågeri, trots att 1800-talet var mer tolerant mot våld då t ex barn, elever och t o m hustrut fick misshandlas utan att samhället lade sig i. 

Idag finns tämligen stränga lagar mot djurplågeri och misskötsel av djur. Grovt djurplågeri kan ge upp till fyra års fängelse vilket är ett högt straff i Sverige.  Men lagarna är skrivna för skydd av sällskaps- och husdjur. Våra politiker anser att de som äger djuren har skyldigheter mot djuren. Skyldigheterna stadgar alltså att ägaren tar väl hand om djuret men också att djuret skyddas för misshandel eller djurplågeri från en utomstående person. 

Men detta gäller  alltså enbart de djur som har en ägare. Här gäller att ägaren har en skyldighet, som lägger ansvaret på den personen, att se till, att djuret har en lägsta nivå i sitt liv, som inte får underskridas.

För vilda djur finns inga skyldigheter för någon människa. Visserligen stadgar Jaktlagen att jakten inte får innebära ”onödigt lidande”  men detta definieras inte. Hetsjakter och skadeskjutningar är alltså tillåtna.

Jag har alltid undrat varför det ser ut på detta sätt. Enligt min mening och jag tror att alla med någon biologisk kunskap vet att det inte finns några fysiologiska eller mentala skillnader mellan vilda och domesticerade djur. Och ändå behandlas djurslagen så helt olika. 

Men eftersom ingen äger de vilda djuren så har inga några skyldigheter mot dom. Men jag hävdar att alla djur har rättigheter. Här måste jag tydliggöra att jägarna ”äger” alltså inga djur. Endast då de dödat djuret och djuret ligger på ägarens mark för de tillgång till kroppen. I vissa fall då djuret är sällsynt så är djuret ”statens vilt” och ska lämnas in till Naturhistoriska museet i Stockholm.  Jag hävdar alltså att alla djur har rätten till ett gott liv, att inte stressas eller skadas av människor. Rätten tillit är det mest fundamentala. Inte bara de ägda djuren. 

Du som läser min blogg, hur ser du på saken? Jag är nyfiken på om det går att motivera skillnaden mellan ägda och vilda djur. Skriv! Jag emotser en livlig diskussion.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar