tisdag 11 oktober 2022

Jaktkritik

 Intressant är den skadeskjutning som skedde för några dagar sedan. Jag har ett kapitel 

i min bok ”Jaktkritik där jag redovisar statistik från Socialstyrelsen (s.19) där det framgår 

att ca 500 personer skadas vid jakt men då är det också fallolyckor, hundbett och 

knivskador mm. 10% anges skadeskjuts. Av vem framgår inte men kanske av jägaren 

själv eller annan jägare. 1,4 personer dödas varje år enligt statistik 2007-2016 

från samma källa. Jag skriver också att en person dödats 2018 och jag vet att ytterligare 

två personer skjutits ihjäl. Årtalen minns jag inte. En åtalades men friades i både 

tingsrätt och hovrätt då båda instanserna ansåg att det var ”otur” (?). Kulan hade 

gått igenom älgen och dödat en skidåkare bakom älgen (avstånd?). Jag tycker inte 

att det var ”otur” utan oskicklighet av jägaren att träffa så dåligt så att kulan 

kunde fortsätta igenom älgen. Det kan ju inte varit ett dödande skott. Ingen skicklig 

jägare ska skjuta innan han/hon vet att skottet ska döda djuret. Tyvärr är ju skadeskjutningen

oroande hög vid jakt. En kvinna sköts ihjäl vid en ripjakt. Två par gick i en klunga 

och de främsta skärmde Råå en flock ripor. De båda männen sköt, men en (båda?) träffade

en kvinna som gick framför dem så olyckligt att hon dog. Fallen togs upp i Kiruma 

tingsrätt men båda männen nekade till att ha skjutit kvinnan. Då båda hade ammunition 

från samma batch så gick det inte att fastställa men som var gärningsmannen. Som 

i Lindomefallet om du har hört talas om det. 

I det senaste fallet dog tydligen inte mannen som sköts och jag tycker att det borde 

gå att fastställa om kulan hade träffat någon sten eller annat föremål innan kulan 

kom in i huset (rikoschett). Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att jägaren 

tydligen sköt SJU skott för att döda en älg. Snacka om vältränade jägare. Det ska 

bli spännande att se om det blir ett rättsfall ”vållande av kroppsskada”. Då kanske 

fler detaljer kommer fram. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar