lördag 29 oktober 2022

Jaktkritik

 I går hörde jag på radio en debatt om ärkebiskop Jackelèns inställning till flyktingar. Det var en präst som hade varit verksam inom det Moderata partiet som ansåg att Jackelèn hade varit för ”politisk” i sina åsikter om svensk flyktingpolitik. Jag vet inget om vilka uttalanden Jackelèn har gjort men med min oreligiösa ståndpunkt tycker jag att det borde ligga i en kristen människas åsikter att vara omhändertagande för människors och kanske framför allt flyktingars svåra situation. Men att tycka synd om (vissa?) flyktingar är tydligen ”politik” eftersom det går på tvärs mot gällande politiska åsikter. Men detta har ju inget med jakt att göra. Varför skriver jag om detta?

Jo, i min bok ”Jaktdebatt” (finns fortfarande att köpa på Adlibris och Bokus. Överskottet går till föreningen Jaktkritikerna och inte till mig) skrev jag att kristendomen var en orsak till människors grymhet mot djur eftersom kristendomen hävdar att djuren är guds gåva till människorna och att djuren inte har någon själ och därför behöver man inte ta hänsyn till dem. Jag fick då boken gavs ut ett brev från en präst som ansåg att de flesta kristna var djurvänner. Det är möjligt; jag vet inte. Men jag hört talas om präster som håller gudstjänster och välsignar kommande jakter. Vid ett tillfälle protesterade jag hos stiftets biskop men fick endast höra att präster fick hålla gudstjänster om vad prästen tyckte var lämpligt bara det inte olagligt. Men jag ansåg att inställningen till att man får döda djur för nöjes skull i dag inte borde vara en kristen ståndpunkt. Livet borde vara heligt i alla fall för de djur som nästan är som vi. Ryggradsdjur med ett gemensamt förflutet står oss mycket nära både fysiologiskt men också mentalt. Vi har samma nervsystem och känner smärta och ångest som djuren och djurens mentala och kognitiva förmågor visar sig mer och mer lika oss ju mer vi lär oss om djuren beteenden och liv.  

Jag är alltså inte religiös men de som själv anser sig vara religiösa-kristna tycker jag borde tänka efter vad det för med sig i deras handlande i samband med människors och djurs lidande och rätt till liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar