söndag 2 oktober 2022

Jaktkritik

 Som du säkert känner till, du som läser min blogg då och då, så får jag mina uppslag till bloggar av det som jag läser i böcker eller hör på radio.

Nu läser jag Ulf Lundells ”Vardagar” och i bland skriver ha om dödandet av djur som han tar avstånd från. (I en tidigare blogg har jag ett citat från en bok som du kan leta upp eller redan har läst). 

I ”Vardagar 7” skriver Lundell :” Det pågår björnjakt

                                                      501 björnar får skjutas

                                                       Antar att det behövs

Vad då ”behövs”?. Jag tror inte ens att Naturvårdsverket skulle kunna förklara varför 502 björnar ska dödas (2021 års kvot). Det enda som gäller är att tillfredsställa jägarnas önskemål. Björnar är till största delen vegetarianer men föraktar inte kött när de kommer över det. Jag kan tänka mig att skyddsjakt måste förekomma vid renarnas kalvning på våren i mars. Då börjar björnarna komma ur sina eden och är hungriga och en del björnar lever nära fjällen och hittar till renbeteslandet har vajorna föder sina kalvar. För övrigt kan naturligtvis björnar ta älgar-älgkalvar om de kommer åt men dat är inte en föda som någon ”äger” utan ingår i det naturliga urvalet som ska prägla en balanserad fauna. Jägarens vilja att få döda så många älgar som han/hon vill ska inte styra hur många rovdjur som det ska finnas i våra gemensamma marker. Jägaren äger inga djur! De är vår alls eller bättre ingens ”egendom”. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar